Chat here,darling.

Thursday, February 20, 2014

Novel - Call me Princess - Bab 2



"I know, awak terkejut kan? Tiba-tiba saja saya datang sini. Menyampuk pula tu." kata lelaki itu sambil memandang ke arah Nelly yang sedang tertunduk malu.

  Mulut Nelly terkumat-kamit sambil menyusun ayat. Sekejap tangannya menggarukan kepala. Sekejap mengacau air. Gementar pula rasanya. Mesti kauorang tertanya-tanya kan? Siapalah lelaki yang berada di sebelah Fatimah tu. You guess ? I know you guys know,right?

  "Abang buat apa di sini?"tanya Fatimah.

Fikri memandang ke arah Fatimah sambil melemparkan senyuman. Keningnya dijungkitkan sedikit. Mata mereka bertentangan. Mereka seolah-olah sedang berkomunikasi dalam bahasa mata. Nelly yang hairan melihat perilakuan mereka, terus berbuat tak endah.

  "Oh, ha'ahlah. Nel, aku baru teringat aku ada meeting dengan client aku."

Nelly melopong untuk kali kedua. Kepalanya digeleng-geleng. Client ? Time macam ni pula client dia nak berjumpa? Mana boleh jadi! Tak kan aku nak berdua dengan abang dia pula? No no no no. I don't want this!

  "Oh yeke? Kalau macam tu aku pun nak baliklah. Kesian mak aku tunggu aku." Nelly memberi alasan.Tangannya masuk ke tas tangan lalu mencari kunci kereta.

"Eh, Temankan abang aku."

  Nelly geleng.

"Awak tak suka saya ke?"tanya Fikri.

Nelly memandang Fatimah. Begitu juga dengan Fatimah. Dia mengetap bibir sekuat hati. Kenapalah dia tanya soalan bodoh? Aku langsung tak ada perasaan dekat kau,Fikri oi. Nelly mengendahkan soalan Fikri lalu bingkas bangun.

  "Nelly, I  want you to be my wife. Will you?"
Nelly terdiam seribu bahasa. Kotak kecil berwarna merah diletakkan di atas meja. Fikri menolak sedikit kotak merah itu ke arah Nelly. Ramai mata yang menyinggah ke arah mereka tetapi Fikri mengabaikan tanggapan orang.

  "I .... I ...."

Fatimah memandang ke arah Nelly dengan penuh harapan. Dia berharap, jawapan yang keluar daripada mulut Nelly adalah ya. Dia tak nak melihat abangnya kecewa dengan cinta. Ah, sejak bila pula dia mengambil berat tentang abangnya? Belum tentu abangnya serius dengan Nelly.

  "You what?"

Fatimah mengambil kotak warna merah lalu disimpan di dalam tas tangan miliknya. "Abang, I think, you should think again."

  Kali ini, giliran Nelly yang hairan. Tadi, beria-ria suruh dirinya menerima Fikri. Sekarang lain pula ceritanya. Apa yang sudah terjadi sebenarnya ? Ah, macamlah aku tahu kisah mereka berdua. Tapi, Fatimah tidak pernah cerita masalah keluarga dekat aku. Bisik hati Nelly.

  "Adik, abang kan....."

" I don't care,bro. Jom hantar adik pergi ofis. Nanti client tertunggu-tunggu," Fatimah menarik tangan Fikri.

  Nelly yang masih terkebil-kebil melihat kelakauan adik-beradik itu, terdiam seketika. Belum sempat Nelly bersuara, mereka berdua sudahpun meninggalkan restoran itu.

"Apakah?"

*****

Kereta Nelly sudahpun tiba di porch . Dia melangkah keluar dari keretanya lalu kedatangannya disambut oleh kakak kesayangannya, Fira. Dikucup tangan Fira lalu melemparkan sernyuman kepada kakaknya.

  "Awal Elly balik hari ini. Rindu akak ke?"tanya Fira. Dia mengambil beg laptop yang dijinjing oleh Nelly.

"Biasalah. Mood bos hari ini baik. So, dia bagi Nelly balik awal. Lagipun kerja Nelly dah siap sepenuhnya dekat ofis,"jawab Nelly dengan lancar.

Mereka berdua melangkah masuk ke dalam rumah. Puan Haira sudah pun berdiri di hadapan pintu sambil bercekak pingang. Nelly terus memeluk tubuh Puan Haira dengan erat. Rindu sangat! 2 bulan tidak bertemu, kini dapat juga bersua kembali. Bermadah pula.

  "Macam mana dengan kerja,Elly sekarang? Okay tak?"tanya Encik Fakhrul. Kakinya melunjur ke atas meja sambil membelek surat khabar.

  "Alhamdulillah. Everything is fine. Seronok sangat,ayah. Kawan pun sporting. Tadi Elly jumpa Imah. Rindu sangat oh,"luah Nelly sambil memeluk bantal busuknya yang berada di sebelah Puan Haira.

  "Oh yeke? Baguslah."celah Puan Haira.

Nelly mencebik. "Elly, jom masuk bilik. Akak ada story nak cerita,"kata Fira.

  Segulum senyuman terukir di bibir Nelly. Kepalanya diangguk laju. "Itulah kauorang berdua. Bergosip saja,"kata Encik Fakhrul.

Nelly dan Fira tertawa kecil.

******

No comments: