Chat here,darling.

Friday, February 21, 2014

Novel : Peluang - Bab 9

Suhana berlari ke arah Rafiq Zikri.Kakinya dipeluk erat oleh Suhana.Pantas memegang tangan kecil Suhana lalu kepalanya diusap."Kenapa sayang?"
  Suhana merenung ke arah Rafiq Zikri kemudian menoleh ke arah Airish."Anak luar nikah tu apa maksudnya papa?" Airish dan Haira saling berbalas pandangan.Jantung Rafiq Zikri berdegup kencang.Tidak sangka,Suhana yang masih kecil sudah mengaju soalan yang tidak sepatutnya ditanya.Matanya memandang sekilas ke arah Airish.Keluhannya dilepaskan ke udara.
  "Siapa kata kamu anak luar nikah sayang?"tanya Rafiq Zikri dengan lembut.
  "Kawan kak cik"
Rafiq Zikri memandang Haira.Liurnya ditelankan.Matanya terkebil-kebil."Kawan-kawan kak cik tu semuanya merepek.Jangan percaya sangat ye." Rafiq Zikri mencubit pipi Suhana yang tembam.Comel. "Kak cik pun kata diaorang merepek. Papa tak tahu maksud anak luar nikah sayang."
Suhana tersenyum riang.Hatinya lega walaupun dia sendiri tidak tahu maksudnya.Dalam senyuman Suhana, hati Airish terdetik kerisauan.Macam mana kalau dia sudah besar nanti?Sudah pasti dia melarikan diri dari rumah.
Rafiq Zikri mendekatkan dirinya dengan Airish.Airish membuat isyarat mata supaya Haira melayan Suhana untuk seketika."Ah,Suhana sayang.Jom pergi taman dengan kak cik" Haira tersenyum riang.
"Nanti kawan-kawan kak cik?"
"Tak ada nak risaukan sayang.Nenek dan atuk ada sekali dengan kak cik"
Airish tersenyum manis kepada Suhana.Hatinya semakin lega walaupun ada sisa-sisa gusar di hati. Ah,relaks lah.Jangan gelabah sangat Airish.
  "Doktor,s..Saya nak mandi kejap."Rafiq Zikri tersengih.Suara Airish yang begitu lembut membuatkan dia tidak puas mendengar.
"Abang nak ikut juga."Dia cuba mengusik isterinya tetapi wajah Airish terus berubah.Mukanya sedikit kemerahan."Abang gurau aje."
***
TANGAN Airish dicapai oleh Rafiq Zikri lalu menyikat rambut Airish yang lurus itu."S..Saya boleh buat sendirilah."Airish terus merampas sikat daripada Rafiq Zikri.Airish,Airish.Kau masih tak berubah.Dari dulu,sampai sekarang.Kau tetap sama.
  "Airish."Airish memandang Rafiq Zikri.Wajahnya begitu dekat dengan Airish.Jantungnya semakin berdegup kencang.Apa Rafiq Zikri nak cuba buat pada dia."Abang sayang Airish."Matanya sedikit berkaca.Mana tidaknya,hidup dia selama ni tidak tenteram fikirkan si gadis yang bernama Airish.Apa saja yang dia buat,ada yang serba salah.Rafiq Zikri menyentuh pipi Airish.
  "Airish sayang abang,tak?"
Airish ketap bibir.Kepalanya ditundukkan.Macam mana nak sayang kalau lelaki tu pergi meninggalkan dirinya.Sudah puas hilang nafsunya,dia terus blah cari yang lain.Sakit hati rasanya bila dikenangkan.
"Airish?"
Airish merebahkan dirinya di katil lalu memeluk bantal peluknya.Malas nak jawab soalan Rafiq Zikri.Sakit hati!

No comments: