Chat here,darling.

Friday, March 14, 2014

Novel : Peluang - Bab 20

Airish menggosok matanya dengan perlahan. Dipandang sekilas ke arah sofa. Briefcase .Rafiq Zikri masih tak ada! Ke mana Rafiq  Zikri pergi dia langsung tidak tahu. Mungkin juga pesakit hari ini ramai. Airish cuba menenangkan hatinya. Jangan buruk sangka Airish.
 Ke mana dia pergi..Lambat sangat dia balik ni.Airish memandang ke arah jam.Jarum jam menunjukkan pukul 11:55 malam. Lagi 5 minit dekat pukul 12 tengah malam.Airish merebahkan dirinya ke atas sofa.Sementara dia menunggu suaminya pulang ke rumah.
*Kreeeeeeeeek* Pintu rumah ditolak perlahan.Melihat briefcase sudah ada di sofa. Airish sengaja memejam matanya dengan rapat. Rafiq Zikri tersenyum melihat Airish yang terbaring di sofa.Penatlah tu.Kasihan! Rafiq Zikri terus menghampiri Airish.Membelai rambut Airish dengan jari-jemarinya.
"Abang pergi mana?"Suara Airish sedikit serak.Mungkin suaranya belum dibetulkan.Maklumlah,kalau orang baru bangun tidur,suara macam katak.Kejap suara besar.Kejap suara kecil. Rafiq Zikri merenung anak mata Airish."Abang kerja sayang.Abang nak mandi kejap." Airish mengangguk perlahan.
Tangan Airish mencapai remote control.Cerita phineas dan ferb ditayangkan. Tersenyum lebar Airish. Dirinya dibalut dengan selimut berwarna coklat.
Tiga puluh minit berlalu! Airish tertawa sendiri melihat telatah Jeremy dan Candace. Matanya tertumpu dekat Rafiq Zikri. Alamak, apa yang dia nak lagi?
 "Buat apa lagi?"tanya Rafiq Zikri dengan perlahan.
 "Tengah tanam pokok bunga depan tv ni haaa,"jawab Airish dengan geram. Tak nampak ke aku tengah tengok tv?
Rafiq Zikri terus mencapai remote control di meja lalu menekan butang merah. Skrin terus bertukar menjadi gelap-gelita. Sangat gelap.
 "Jom tidur."
Airish menggeleng.Rasa nak menjerit tu memang ada tapi takut Suhana terjaga pula. Boleh tak jangan kacau dia yang sedang tengok tv. Suka sangat mengacau!
"Airish takut nak tidur dengan abang eh?" Rafiq  Zikri menduga dengan berani. Selama ni, mereka tidur memang berdua. Bila Airish sudah nyenyak tidur dibuai mimpi,barulah dia melangkah masuk ke dalam bilik.
Airish gigit bibirnya kuat-kuat. Hatinya semakin resah. Alahai, nak tidur bukan main payah lagi. Kena berhadapan lagi dengan raksasa yang gedik. Ergh! "Siapa cakap Airish takut?" Habislah aku.
 "Beranilah ni ? Okay.... Jom tidur." Rafiq Zikri menarik lengan Airish.Muka Airish bertukar menjadi merah."Malu ke sayang?"
Habis peluh Airish merintik di dahi. Suhana.....! Bangun...Tolong mama....
  "N....Na..Nanti ajelah.T...Tiba-tiba saja r...rasa l...lapar." Sengaja Airish memberi alasan. Dia rasa hairan dengan dirinya. Sekejap takut.Sekejap gementar. Sekejap marah. Entahlah!
Rafiq terus menyapu peluh yang merintik di dahi Airish.Tangannya terketar.Nasib baiklah Airish pejam mata. Direnung wajah ketakutan isterinya. Lama. 
  "A...Ab..Abang tidur dulu eh."
 " Kita masuk tidur sama-sama!" Airish merengus perlahan lalu dia terus melangkah menuju ke bilik. Dihempaskan tubuhnya ke tilam lalu menarik selimut berwarna coklat sampailah ke muka.
"Kalau ye pun,sayang tak suka.Tak perlulah tutup muka." Tangan Rafiq Zikri pantas menarik selimut Airish. Mata Airish dipejam rapat. Rafiq Zikri sudah pun terbaring di sisi Airish. "A...Ab..Abang, Airish nak tidur.Janganlah kacau." Mata Airish sudah memerah. Macam vampire sudah.
Tangan Rafiq Zikri diangkat perlahan dan dijatuhkan di pipi Airish.Masam mencuka Airish dibuatnya. "Abang!" Airish merengus keras. "Alolo, okay...okay.... Kita tidur... Good night,Airish. Sweet dream," pujuk Rafiq Zikri lantas berpaling. Airish tersenyum nipis. Lega rasanya. Sekarang barulah dapat melelapkan mata dia yang sudah berat.