Chat here,darling.

Saturday, March 8, 2014

Novel : Peluang - Bab 18

Rafiq Zikri membelek stetoskop yang melingkari lehernya sebelum diletakkan di atas meja.Letih! Pesakit tak putus-putus datang ke biliknya.Badannya disandar malas di kerusi.Tangannya diletakkan di belakang kepala.Matanya memandang ke kiri.Terdapat gambar perkhawinannya.Wajah ceria Airish ditatap lama.Dia mengelamun seketika tapi lamunannya terputus bila telefon bimbitnya berdering.
Malas dia mengambil telefon bimbit yang berada di meja.Dibiarkan saja telefon bimbit itu menjerit untuk diangkat.Senyap.Rafiq Zikri tersenyum.Telefon bimbit kembali menjerit untuk diangkat.Pantas tangannya mencapai.Melihat nama yang tertera,dia berasa kesal. 'ERIN?'
"Helo sayang."sapa Rafiq Zikri dengan ceria.
"Hello.Sayang,you kata nak temankan I pergi shopping?"
"Ala,Er.I busy sekarang ni."
"Tapi you dah janji." Rafiq Zikri membelek jam tangannya.Sudah pukul 4 petang."Baiklah jumpa di tempat biasa."
"Dekat old town lagi kah?"
"Habis,you nak dekat mana?I tak boleh lama-lama.Sebab...."
"Ha,dah ada yang lainlah tu!"Bentak Erin."Mana ada Er.Pesakit datang tak kira masa."
"Baiklah.Jumpa di tempat biasa.I love you,sayang." Rafiq Zikri mengukir senyuman yang manis.Pantas tangannya mengemas barang-barang yang berselerak di atas meja.Sebenarnya tidaklah berselerak mana pun.Hanya beberapa buku rujukan saja di atas meja.Tangannya mencapai kunci kereta lalu beredar dari klinik.
KEDATANGAN Erin membuatkan hatinya serba salah.Fikirannya tiba-tiba saja mengingati Airish dan Suhana.Anak matanya direnung tajam oleh Erin.
"You okay tak?"Erin mengenggam tangan Rafiq Zikri dengan erat.Perlahan-lahan Rafiq Zikri mengangguk. 'Airish.'
"So,you nak apa jumpa I?"ramah Rafiq Zikri memulakan perbualan.Ditatap lama muka Erin.Putih gebu.Mata yang bulat.Pakaian yang sedikit menjolok mata membuatkan Rafiq Zikri semakin tertarik dengannya.
"I nak jumpa you.Dah lama you menghilang.I rindu sangat dengan you."Erin mengenyit mata.Tersengih macam kerang busuk. Rafiq Zikri pejam mata rapat-rapat.Sungguh dia berdebar apabila berhadapan dengan Erin.
"Sayang,kita khawin jom."Hampir tersedak  Rafiq Zikri mendengar permintaan Erin.Pantas Rafiq Zikri menggelengkan kepala."Kenapa?I nak sangat hidup dengan you.Nak sangat tengok muka you tiap-tiap hari."Erin merajuk.
Rafiq Zikri meramas tangan Erin dengan lembut.Sekejap dikucup.Sekejap merenung muka Erin yang manis.Dia memang cantik.Lebih cantik daripada Airish.Sungguh dia tidak dapat menafikan. Tapi, bila berbicara pasal khawin. Fikiran Rafiq Zikri terus melayang. Teringat dengan Airish dan Suhana. Pasti Airish kecewa dengan sikapnya.
  Ah,bodoh betul aku sebab tak reti kawal nafsu!
Rafiq Zikri terus melepaskan tangan Erin."Sayang, I dah nak balik ni.Lain kali kita jumpa." Sebenarnya, dia nak sangat bersama dengan Erin. Tapi takut kalau terserempak dengan mana-mana orang yang dia kenal. Rumit pula jadinya.
 "Tapi you. I nak khawin dengan you."Erin terus mencapai tangan Rafiq Zikri. "Ikut I di tempat yang sunyi sedikit." Erin tersenyum melihat Rafiq Zikri. Kepalanya diangguk dengan laju.

1 comment:

Byzura Halifah (MB) said...

geram pula ngan rafiq ne... iskkk