Chat here,darling.

Monday, December 29, 2014

Novel 1437 - BAB 8

HARIS SYAZWAN P.O.V.
[FLASHBACK]
MPH, kedai buku.
Itulah nama kedai buku  yang sedang aku dan kawan-kawanku sedang mencari buku rujukan,komik dan novel yang menarik. Nama pun kedai buku, mestilah berlambak-lambak  buku yang ada dekat sini. Fiksyen,bukan fiksyen,sejarah, dan banyaklah. Kalau nak disenaraikan satu per satu alamatnya memang sampai esok pun belum tentu habis. Nasib baiklah datang awal, kalau tidak, kedai ini sudah padat dengan orang ramai.
"Memandang musim Krimas nak tiba dan kau pula masih tiada girlfriend. Apa kata kita cari girlfriend untuk kau?" Danish mencadangkan satu idea kepada Haris Syazwan.
Haris Syazwan mengusap-usap dagu runcingnya sambil memandang ke arah Danish dan Michael. Michael mengangguk seolah-olah setuju dengan pendapat Danish. Haris Syazwan mempunyai rambut yang berwarna coklat keperengan,mata hitam menyala dan bibir merah merkah. Sudah pasti ramai wanita yang terpikat dengan wajahnya.
“I agree with Danish.Besides, I saw a beautiful lady that always come here.”
“Seriously?”soal Haris Syazwan. “Michael, aku tak rasalah aku boleh pikat dia. Lagipun aku dah malaslah nak main game ini sebab aku tahu, aku akan berjaya. Aku ada styler aku untuk mengurat perempuan.Lainlah kauorang, baru tegur perempuan sikit, bersinar-sinar mata diaorang.”sambungnya lagi.
“Hah,tu perempuannya! Pergilah mengurat. Kalau kau menang aku bagi kau novel-novel yang kau nak.”
Haris Syazwan menjeling tajam. “Kau fikir aku ini kaki novel macam engkau? Setakat perempuan macam tu, kacanglah wei.”
“Apa lagi yang kau tunggu. Pergilah mengurat!”
Di situlah bermulanya, Haris Syazwan dan Airish Humaira berkenalan secara tidak sengaja. Disebabkan oleh kawan-kawan Haris Syazwan yang nakal, dia menyahut cabaran untuk mengurat Airish Humaira tetapi di akhir cerita, Airish Humaira terluka dan terus berangkat ke London bersama keluarganya. “Maafkan aku,Airish.”
“BIK,MANA BOTOL AIR SAYA!?”soal Airish Humaira dengan jeritan kecil.
     
      Airish Humaira mengerut dahinya. Habis bersepah buku-buku di atas katil. Airish Humaira cuba mengingati semula di mana botol itu diletak.Ah! Jangan kata yang aku tertinggal botol dekat kantin. Aduh. Desis hatinya. Gadis itu melabuhkan punggungnya di atas katil. Apabila daun pintu di buka, Airish Humaira memeluk tubuh. Renunangan tajam  dilirikkan kepada Makcik Munirah yang sedang berdiri tegak. Betul-betul tegak seperti askar yang sedang menghadap depan komander.

            “Bibik, baik bibik bagitahu. Dekat mana bibik letak botol air saya? Bibik sorok eh? Bibik buang? Jawab-jawab. Atau, bibik selongkar beg saya lepas itu bibik buat harta sendiri.”Airish Humaira tuduh melulu kepada makcik Munirah.
        
    “Aik. Cik Airish letak di mana? Sentuh beg cik Airish pun makcik tak buat. Jangan tuduh melulu.”ujar makcik Munirah dengan tenang.
         
   Airish Humaira menepuk-nepuk dahinya. “Haish, ini mesti saya tertinggal dekat kantin. Aduh! Ibu mesti marah.” Dia merangkak ke katil kemudian melompat-lompat di atas katil. “Macamana saya boleh tertinggal botol. Ah,bodohnya. Benda kecil tak boleh handle. Kenapa? Kenapa?”
          
  “Ehh, Rish.. Roboh nanti katil tu. Turun-turun.”kata makcik Munirah cemas. Dia mengurut-urut dadanya kerana terkejut melihat anak dara melompat-lompat di atas katil. Bukannya budak kecil tapi budak besar pula itu. Belum pernah dia melihat anak dara melompat seperti ini. Nasib sajalah dia ini anak orang. Kalau Airish Humaira itu anak dia, kaki gadis itu sudah lama dicubit-cubit.

            “Ala. Bibik join lah juga. Takkan roboh punyalah.”usik Airish Humaira.
            “Bertuah punya budak. Suka hati kamulah. Bibik dah siap masak tu. Pandai-pandailah ye.”

Airish Humaira tersengih seperti kerang busuk. Makcik Munirah melangkah keluar dari bilik Airish Humaira. Perangai bibiknya lebih kurang saja dengan perangai ibunya. Cuma bezanya antara diaorang berdua ialah ibu lebih garang daripada bibik. Jadi, tidak hairanlah kalau dia buat perangai pelik depan bibiknya kerana telinga tidak dipulas. Kalau ibu nampak ini, sudah lama telinga atau lengan jadi warna merah. Garang.

            Telefon Airish Humaira berdering-dering diminta untuk diangkat. Siapa pula yang telefon petang-petang macam ini? Tidakkah mereka tahu yang dia sedang menikmati masanya dengan penuh kemalasan? Selalu saja orang potong stim bila dia berehat sakan. Tak bagi dia rehat langsung.

            Aisy Zahrin is calling...

            Lagi-lagi mamat ini. Lagi-lagi nombor yang sama. Lagi-lagi nak cari pasal. Apa lagilah budak bertuah ini mahukan? Erkk… Lelaki ini memang tak serik-serik kacau dia. Agaknya memang syok sangat lelaki ini mengacau Airish Humaira. Tapi kalau Aisy Zahrin syok-syok kacau dia pun tak bermakna dia nak Aisy Zahrin kacau dia lagi dan lagi. Kalau boleh dia nak jauhkan diri daripada lelaki yang bernama Aisy Zahrin.

            “Assalamualaikum. Hello?”
            “Waalaikummusalam. Kau free petang ini?”soal Aisy Zahrin di hujung talian.
            “Tak. Kenapa?”
                “Aku tanya. Jawablah betul-betul. Kau free ke tak?”
            “Ehh,budak ini kang. Aku sepak juga nanti. Aku kata, tidak maknanya tidaklah.”
            “Serius? Kau duduk mana eh?”
            “Mestilah dekat rumah. Rumah itu ada dekat atas tanah. Dah cukup detail,bukan?”Airish Humaira mula menjadi seorang lawyer. Lawyer buruk.
            “Tak kelakarlah wei.”
            “Aku tidak suruh kau gelak pun.”

            Padan muka,Aisy Zahrin! Hah, memang patut kau kena dengan sindiran aku.  Tak semerna-merna muka dia berkerut. Merah padam. Atau mungkin dia mengetap bibir menahan geram. Haha, memang padan dengan muka kau,wei. Memang aku tidak sabar-sabar nak tengok muka kau yang macam itu. Kehilangan kacak pada wajahnya.

            “Kau ini kan…. Ish!” Terus lelaki itu menamatkan panggilan.

Pelangi yang keluar sebaik saja hujan reda. Penuh dengan pelbagai warna yang terdiri daripada merah,jingga,kuning,hijau,biru,indigo dan ungu. Memang sudah lama aku tunggukan saat-saat memerli Aisy Zahrin tanpa bersemuka. Kalau bersemuka dengan dia dekat sekolah,sah-sah muka aku tebal dek dimalukan.

Tapi dalam pada itu, hati ini ada jugalah terbit serba salah. Tapi apa salahnya kalau dia usik Aisy Zahrin,bukan? Bagaiman kalau dia kenakan aku dekat sekolah nanti? Ah,biarkan sajalah. Disebabkan mood aku ini agak baik jadi tak salah kalau aku sakat dia. Hipotesis diterima. Orang tua kata jangan benci sangat nanti tak pasal-pasal kita sayang dia. Eh,tak kuasa aku nak sayang dia. Jangan doakan aku dengan dia menjadi pasangan. ◉◞◟◉‵) 

            Beep-beep.

            “One message from Aisy Zahrin. Again?”
Airish Humaira menekan ‘read’ pada skrin telefonnya.

            From:Aisy Zahrin
            Airish, betul-betul lah. Kau free ke tidak?

Airish Humaira tersengih macam kerang busuk. ‘Kasihan sungguh si Aisy ini. Adakah dia nak merayu-rayu dekat aku semata-mata ajak keluar? Memang buang tabiat agaknya. Maaflah,Aisy. Jawapan aku tetap dengan tidak.’bisik hati Airish Humaira.


1 comment:

Nurin Irsalina said...

Best..nanti adik boleh ciptakan cover yg cntik2.. Utk akk. Akk boleh emelkan :)

Penulis dia tukar ya : Nazfea Solehah :)