Chat here,darling.

Thursday, December 18, 2014

Novel 1437 - Bab 4

Loceng  sudahpun berbunyi menandakan waktu rehat sudah tamat. Orang lain sibuk mengisi perut sehingga penuh tapi Airish Humaira meletakkan dirinya di perpustakaan sendirian. Sejuk. Bosan. Hanya dia dan beberapa pengawas perpustakaan saja yang ada di situ. Dia bertemankan dengan novel kesukaannya Harry Potter. Gadis itu sememangnya minat sangat dengan novel tersebut sehingga sanggup mengumpul duit dan kadang tak makan semata-mata mahu membeli novel kegemarannya.

            Bila sudah taksub dengan novel, ke mana-mana pun mesti ada novel di tangannya. Sekurang-kurangnya satu buah buku atau kertas yang mengandungi cerpen atau novel. Matematik adalah pelajaran yang seterusnya tetapi, Nur Danial sudah memberitahu bahawa Cikgu Kamariah tidak datang.

            “Kenapalah honey tak datang.” Satu keluhan berat terbit dari mulut Airish Humaira.

            Matanya tertacap pada seorang pengawas perpustakaan yang sibuk menyusun buku-buku di atas rak. Rasa tenang bila tiada orang yang kacau. Keluhan lega dilepaskan. Sesekali dia memicit-micit dahinya yang tidak pening.

            “Kenapa aku asyik terserempak dengan kau ya? Macam jodoh pula.”
Airish Humaira cepat-cepat membuka novelnya lalu menutup muka. Kenapa dia ini tak boleh blah daripada hidup aku? Haih, nasib malang betullah buat aku. Asal aku dekat mana-mana ada aje dia. Menyibuk betul. Nak beri jelingan maut nanti, lelaki itu fikir aku goda dia pula.

            “Kenapa tak call balik?”soal Haris Syazwan sebaik saja dia duduk.

            “Sejak bila kau call aku?”

            “Pagi tadi sebelum Subuh. Akulah yang call. Akulah yang hantar SMS.”
            Airish Humaira sekadar mengangguk.

            “Asal tak beritahu aku yang kau pindah sini? Bila balik sini?”Haris Syazwan masih mengaju soalan-soalan kepada Airish Humaira.

            “Bulan lepas. Laaa, kan aku ada SMS kau. Tup!Tup!Tup! Dapat mesej dengan nombor telefon baru kau. Macamana aku nak contact kau?”

            “Sorrylah wei. Aku tak sengaja tapi nasib baik aku simpan lagi nombor kau. Rindu kau.”

            Senyuman manis milik Haris Syazwan membuatkan jantung Airish Humaira berdegup laju. “Kau boleh tak, jangan senyum-senyum dekat aku? Meluat aku tengok.Bukan senyuman kau aje, muka kau pun aku meluat.” Kata Airish Humaira

            Zaaaaaaaaaap! Ayat-ayat pedas yang dilemparkan oleh Airish Humaira terkena pada Haris Syazwan. Elok saja wajahnya ceria terus bertukar menjadi masam mencuka. Bibir yang mengoyakkan senyumannya terus bertukar mencebik. Bila difikirkan balik, nasib baiklah Airish Humaira itu perempuan, kalau dia itu lelaki, sudah lama lelaki itu sudah membuat kecoh dalam perpustakaan. Tanpa berfikir panjang, novel Harry Potter milik Airish Humaira dirampas.

            “Hei,ish! Kau jangan nak sweet-sweet dengan aku dekat sini boleh tak? Bagi baliklah.”kata Airish Humaira dengan perlahan.

            “Kalau aku bagi pun, kau boleh tarik kata-kata kau tu tak? Haih, orang lain semua cakap yang aku ini handsome, pandai. Cool lagi tau. Kenapa kau tak tertarik?”

            ‘Buang tabiat agaknya lelaki ini. Ada juga orang termuntah sengaja.’rungut hatinya. “Hei cik abang. Kalau nak dibandingkan buku dengan muka kau tu, aku rasa aku lagi handsome.”kata Airish Humaira lalu merampas semula novelnya dari genggaman lelaki itu.

            “Apa kaitan doh?”

            Airish Humaira menjungkit bahu lantas segera dia bangun dari tempat duduk. Daripada dia duduk dengan Haris Syazwan, ada baiknya dia keluar dari perpustakaan. Tak pasal-pasal ada pergaduhan secara tiba-tiba. Manalah tahu benda macam tu terjadi. Dia juga jadi mangsa keadaan. Bukannya dia suka sangat jadi mangsa keadaan, merumitkan lagi keadaan adalah.

            “Takkan kau dah nak blah dah? Lepak dulu dengan aku. Cikgu bukan ada pun.”

            “Bukan ada faedah pun aku duduk dengan kau. Maklumlah kau kan handsome katanya. Nanti ada peminat jealous. Susahlah aku nanti.”Airish Humaira berseloroh nakal membuatkan Haris Syazwan tersengih.

            “Kau ini kan, sejak bila pandai jadi macam ini? Mesti kau tak sihat,bukan?”

Kalau dahulu dia menjadi ‘mulut murai’ bila bertemu dengan lelaki di hadapannya, kini mulutnya tidak lagi seringan dahulu. Kalau dahulu dia menjadi seorang pendiam, kini mulutnya kerja nak memerli atau menyindir orang saja. Satu perubahan besar.Airish Humaira duduk semula di tempatnya.  “Tak adalah. Abaikan apa yang kata tadi.”

            Haris Syazwan memandangnya hairan. “Kau ini kenapa? Sedih lagi ke sebab crush lama kau yang dekat New York mainkan perasaan kau?”

            Airish Humaira sekadar menggeleng. “Tak adalah.”

            Reaksi sedih Airish Humaira ditatap oleh Haris Syazwan. Pandangannya hanya tertacap pada wajah gadis itu. Haris Syazwan menelan air liur. Aduh, mungkin aku sudah tersilap kata dekat Airish. Mesti dia teringat dekat crush lama dia. Satu keluhan kesal dilepaskan oleh Airish Humaira, membuatkan Haris Syazwan resah.

            “Habis kenapa kau tiba-tiba sedih ini?”soal Haris Syazwan.

            “Entah.”

            “Ish, kau ini… Jangan buat aku macam ini.”

            Airish Humaira tersenyum riang. “Kau risau rupanya. Haha, kau terkena. Satu kosong!”

            “Apa benda doh kau ini. Main-main pula. Kurang asam.”

Airish Humaira membetulkan kedudukan cermin matanya. Senyum ‘hambar’ dilemparkan oleh gadis itu lalu menyandarkan dirinya di kerusi.  Airish Humaira menghembuskan nafas bosan. Haris Syazwan menongkat dagunya sambil memandang Airish Humaira.

            “ Kau masih ada perasaan lagi ke dekat aku?”soal Haris Syazwan.

Adakah dia mempunyai perasaan terhadap lelaki itu? Lelaki yang menyakitkan hatinya tanpa sebab? Tiada sesiapa pun yang suka apabila seseorang mainkan perasaan. Begitu juga dengan Airish Humaira. Haris Syazwan pernah meluahkan perasaannya tetapi akhirnya dia sendiri mengaku bahawa dia langsung tidak ada perasaan terhadap Airish Humaira.

            ‘Aku gurau ajelah Airish. Aku mana pernah sukakan kau. Kawan aku yang suruh aku buat macam tu. So, aku pun ikut ajelah. Kau jangan perasan pula eh?’ – Haris Syazwan.

Sakit! Memang pantang bila ada orang mainkan perasaan dia. “Buat apa aku nak ada perasaan dekat kau? Sikit pun tak ada. Jangan haraplah yang aku suka kau. Takkan pernah berlaku. I’m serious.”kata Airish Humaira.

            “Kau bergurau,bukan?”

            “Tak.”

***

3 comments:

MisakiPureBlood said...

owh dia rupanya yg telefon.. ahahaha XDD

amek ko, kene sebatang dekat hidung...
ahahaha..

tulah jgn main2 dgn hati perempuan sgt.. ahahaha XD

sabrinashekhahmad said...

yeayy betul pun tekaan ina.. ina dah agak dah haris tu yg call.. tapi kesian airish kena main2 dengan haris T-T

yeyeyeye nak tunggu bab 5 punya ^^

shaza ellda said...

best...