Chat here,darling.

Wednesday, June 11, 2014

Cinta monyet



Cinta. Apa itu cinta? Kalau kauorang tanya miss, heh. Satu hapah pun miss tak tahu. Cinta dan sayang. Okay, berbalik dengan tajuk miss nak ceritakan.

Syafira dan Hakimi merupakan pasangan kekasih yang paling sweet di sekolah. *Tak habis-habis dekat sekolah. Bila dekat uni pula?* (Bawak bertendang. Tunggu saya masuk uni nanti ye). Okay sambung cerita.

Setiap hari, mereka akan pergi sekolah bersama. Balik sekolah pun bersama. Tidak naik motor ataupun naik kereta. Tapi mereka jalan kaki bersama. Hubungan mereka sudah mencapai 6 bulan. Tipulah kalau tak ada pergaduhan, perselisihan faham,cemburu buta blablablabla.

  Hari ini adalah hari jadi Syafira. Dia sungguh berharap agar kekasihnya membuat suatu kejutan yang tidak pernah dia lupakan. Adakah Hakimi membuat suatu kejutan? Yep. Dia buat. Adakah Syafira lupa? Tidak.

Habis saja sesi persekolahan, Hakimi terus berlari ke arah Syafira. "Hei,Fira. Um, I ada kejutan untuk you."

Syafira tersenyum nipis. "OK. I jumpa you dekat taman nanti. Jom balik."

Hakimi menggeleng. "Hari ini, you balik sorang-sorang ya? Nanti lambat pula siapkan suprise untuk girlfriend kesayangan I."

Gadis itu tertawa kecil lalu mengangguk. "Kalau macam itu, I balik dulu. Pukul tiga tau."

-----
"Hah, kenapa suruh I datang ni?" soal Hadhirah dengan nada datar.
"Hadhirah. Kimi tak tahu nak buat suprise macam mana untuk Fira."keluh Hakimi.

Hadhirah melabuhkan punggungnya di sebelah Hakimi lalu menatap wajah lelaki itu dengan penuh minat. "Wow, I can't believe it. You sayang juga dekat dia. Kenapa tanya I pula?"

Hakimi memandang ke arah Hadhirah. "Sebab you kan banyak buat kejutan untuk I. Jadi I nak tahu.....Tu je." kata Hakimi. Suaranya perlahan. Pandangannya beralih ke arah jalan raya.

"You rindu I nak buat kejutan untuk you eh?"

Hakimi tersentak. Bibirnya diketap rapat. "Ira. You tahukan I sayangkan you lagi. I tak boleh lupakan you."

Hadhirah tertawa kecil. "You dengan dia dah hampir setengah tahun. Tiba-tiba rindu I kenapa? Buang tabiat." Bibirnya tersenyum riang. Siapa saja yang tak suka apabila lelaki yang kita suka, suka semula dekat kita.

"Dia tak sama macam you."
-----

Tepat pukul 3 petang, Syafira menunggu Hakimi di taman. Bibirnya tersenyum riang. Jantungnya berdegup kencang. Matanya menoleh ke kanan dan ke kiri. Kelibat Hakimi masih belum muncul.

"Mana dia ini?"

Dia mengeluarkan telefon pintar dari kocek bajunya lalu mendail nombor Hakimi. Menunggu jawapan dan terus menunggu. Akhirnya, keluar suara operator. 'Belum pernah-pernah Hakimi tak angkat telefon. Kenapa dia tak angkat ni?'

Dia menunggu dan terus menunggu.


HAMPIR setengah jam Syafira menunggu Hakimi tetapi masih tidak muncul. Wajahnya berubah menjadi tegang. Tangannya digenggam erat. Bingkas dia bangun lalu menoleh ke arah belakangnya. Matanya berubah menjadi sayu apabila melihat Hakimi bersama dengan Hadhirah.

"Happy birthday."kata Hakimi dan Hadhirah dengan serentak.

Dia tahu, Hadhirah itu bekas kekasih Hakimi. Rasa cemburu dan salah sangka sering menyerang dirinya.Dulu, kawan-kawannya ada juga cerita tentang mereka berdua tetapi dia langsung tidak percaya.Tapi kali ini, dia nampak dengan matanya sendiri.

"T..Thank you."

"Um, Fira. Sebenarnya Hakimi nak cakap sesuatu." kata Hadhirah.

Matanya beralih ke arah Hakimi. Wajah yang muram ditatap lama. "Apa dia?"

Hakimi menarik nafas dalam-dalam dan hembus. "Fira, hari ini hari terakhir kita. Maksud Kimi hubungan kita."

Syafira terdiam seribu bahasa. Menunggu ayat-ayat yang bakal diucap oleh lelaki itu. "Kita putus. Hakimi minta maaf sebab tipu Fira. Kimi cakap Kimi sayangkan Fira. Kimi dah lupakan Ira. Tapi, Kimi tak dapat lupakan. Kimi....sayang Ira buka Fira."

Betullah kata cikgu. Cinta itu sakit kalau kita tak tahu handle dan juga tak baik untuk kesihatan. Sebab diri sendiri terluka. Cikgu Azura kata : "Tak payahlah nak bercinta monyet sampai bergayut sana sini. Lambat atau cepat, monyet tu nanti pergi ke pokok lain. Cari monyet baru." Begitu juga dengan manusia. Mereka akan cari pasangan yang lebih baik daripada seseorang itu.

3 comments:

Sara Z said...

huuu.sedih baca cerita ni.kesian fira :(

Ismi Ana said...

Rase nak cubit je kimi tu. Mane boleh mainkan perasaan org cmtu. Sedihnye.. :'(

Mieza S said...

wahhh. ni buat sendiri ke?