Chat here,darling.

Thursday, January 2, 2014

Tajuk : Bercampur-campur

<3 | via Tumblr

Hello semua. Hari ini, hari pertama saya sekolah dan sudah pun menjadi 'calon SPM 2014'. Oh Allah. Baru saja buka sekolah, cikgu sudah cerita tentang SPM. Menakutkan saja. Yelah, dengar aje perkataan SPM, macam-macam soalan yang berlaga dalam kepala otak saya. Macam mana dengan kauorang (calon-calon SPM 2014)?  Agak-agak,kauorang dah buat preparation ke? Kalau dah buat, sudi-sudikan lah, share tips-tips untuk kuatkan ingatan. Maklumlah, ingatan saya ni 'terlampau kuat'. Haha.

  Okay, hari ini saya nak cerita tentang hijrah. Hijrah dari segi bahasa, perpindahan. Kalau dari segi istilah, perpindahan umat islam dari kota Mekah ke Madinah. Hah, sejarah punya tajuk sudah keluar ma.

  Sekarang sudah masuk tahun baru. Tahun 2014. Apa azam kauorang tahun ini? Mesti macam-macam azam kauorang kan? Ada yang nak belajar bersungguh-sungguh. Ada yang nak berubah lebih baik. Alhamdulillah. Teruskan. Jangan mudah putus asa :) Apapun, hijrah ni juga bermaksud, perubahan diri.

Ada yang nak berubah tetapi di mana kesungguhan kita? 
Adakah kita beristiqamah pada jalan yang baik? 
Adakah senang untuk berubah? 
Macam mana nak jadi seorang yang baik?

Baik ialah kita kembali semula kepada Allah. Sebagai contoh, yang tak pakai tudung, dia pakai tudung dan sebagainya.
Kalau awak tanya, adakah saya baik?
  Jawapan saya, tidak. Jika awak anggap saya baik. Jawapan awak salah. Allah tutupkan aib saya daripada pengetahuan awak atau lebih untuk difahami. Allah tutup aib saya.

Sebenarnya, nak beristiqamah, bukanlah senang. Kita kena berusaha dengan lebih gigih. Awak, saya dan semua orang, jom berubah untuk jadi yang lebih baik :) In Syaa Allah, Syurga Allah kita dapat jejak. Amin.

Hah, yang mana belum solat tu, jom solat :> 

Untuk lebih detail : Klik Sini

No comments: